Archiwum kategorii: Uncategorized

Konferencja „Mówię, więc jestem…” – czyli jak dyskutować z młodzieżą?

Zapraszamy na konferencję dla nauczycieli „Mówię, więc jestem…” – czyli jak dyskutować z młodzieżą?, która odbędzie się 20 marca 2015 w ramach Targów Edukacyjnych w Poznaniu (MTP). Chcemy zapoznać nauczycieli z metodą kazusityczną, którą promujemy już od jakiegoś czasu. Przedstawić inne narzędzia metodyczne do prowadzenia debat i dyskusji z uczniami oraz to, co wg nas najważniejsze pokazać w jaki sposób można uczyć krytycznego myślenia. Udział w konferencji jest bezpłatny jednak trzeba się wcześniej zarejestrować ze względu na ograniczoną ilość miejsc. Rejestracja należy dokonać tutaj:
https://odn.poznan.pl/produkt,pl,xix-targi-edukacyjne,947505.html.

Program konferencji:
15.30 – 16.10 dr Victoria Kamasa – językoznawczyni i socjolożka, adiuntka w Zakładzie Logiki Stosowanej Insytutu Językoznawstwa UAM, zajmuje się krytyczną analizą języka i bada język religijny.
„Mocne słowa: jak przy pomocy słów kreować rzeczywistość i jak to badać?”.
16.10 – 17.10 dr Joanna Maria Chrzanowska – filozofka i edukatorka, nauczycielka etyki i filozofii, trenerka Odysei Umysłu, prowadzi stowarzyszenia popularyzujące naukę – Akademia Myśli i Marta Huk – prawniczka, doktorantka w Instytucie Filozofii UAM
„Metoda kazuistyczna, czyli o dyskusji moralnej na lekcji”.
17.10 – 17.45 dr Wojciech Laskowski – komunikolog i językoznawca; studia doktoranckie poświęcił ripostom w dialogach; właściciel firmy doradczo-szkoleniowej EKSPLORATOR, a także popularyzator synergologii.
„Dialog Motywujący w relacji nauczyciel-uczeń”.

Zakończenie projektu „Otwieramy teatr w poniedziałek”

Projekt „Otwieramy teatr w poniedziałek” powstał w wyniku obserwacji małej liczby (a prawie, że braku) przedstawień teatralnych skierowanych do młodzieży gimnazjalnej, jak również małego jej udziału w życiu kulturalnym. Obserwację tę można rozszerzyć również na propozycje edukacyjne, których dla tej grupy wiekowej praktycznie nie ma. Grupa ta, jest trudną grupą i znalezienie dla niej odpowiedniej oferty jest zadaniem niełatwym. Dlatego też głównym celem projektu było uświadomienie uczniom (i rodzicom), że są częścią kultury poprzez przeprowadzenie warsztatów, debaty oraz udział w przedstawieniach.

Podczas projektu przeprowadziliśmy dyskusję diagnozującą (tutaj można się zapoznać z ewaluacją spotkania). Dyskusję udało się nam zorganizować z Fundacją Malta. Następnie odbyły się dwa warsztaty dla dzieci i młodzieży gimnazjalnej a także ich rodziców. Ta sama grupa została zaproszona na spektakl „Czy umiesz gwizdać Johanno?” do Sceny Wspólnej, gdzie później dzieci i młodzież uczestniczyły w warsztacie teatralnym.
Nauczycieli zaprosiliśmy na warsztaty dramowe oraz na spotkania metodyczne w ramach seminarium „Porozmawiaj o teatrze”. Jedno spotkanie dotyczyło spektaklu „Czy umiesz gwizdać Johanno?”, a drugie spektaklu „Czterdzieści” Polskiego Teatru Tańca. Z przeprowadzonych obserwacji i ewaluacji uważamy, że tego typu działania powinniśmy kontynuować. Projekt udało się nam zrealizować przy wsparciu Centrum Praktyk Edukacyjnych.

Zakończenie projektu „Język debaty publicznej”

W listopadzie 2014 prowadziliśmy projekt „Język debaty publicznej” dofinansowany ze środków FIO. Głównym celem projektu było wypracowanie narzędzi i zasad dyskusji publicznej, a także wprowadzenie nowej metody dydaktycznej opartej o debatę oksfordzką. Metodę dyskusji na zadany kazus można stosować podczas lekcji szkolnych na praktycznie wszystkich przedmiotach. Metoda wypracowana była z myślą o lekcjach etyki. Podczas konferencji „Język w przestrzeni publicznej” nauczyciele dowiedzieli się w jaki sposób układać kazusy oraz jak przeprowadzić debatę w czasie lekcyjnym (45 minut). Do projektu zaprosiliśmy młodzież gimnazjalną, która pod okiem specjalistów ćwiczyła swoje umiejętności oratorskie, erystyczne oraz logiczne. Finałem projektu była publiczna debata oksfordzka gimnazjalistów. Projekt prowadziliśmy wspólnie z Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli, z którym współpracujemy w ramach „Debating society (towarzystwo do rozmów)”.

Zapraszamy do „otwarcia teatru w poniedziałek”

Chcemy otworzyć teatr dla uczniów szkół podstawowych, a szczególnie gimnazjalnych, właśnie w poniedziałek 10 listopada 2014 r. Projekt ma za zadania spotkanie dwóch światów: uczniów oraz teatru w przestrzeni Fundacji Malta.

Najważniejszym wydarzeniem projektu jest debata (10.00 – 11.30), której celem jest przede wszystkim oddanie głosu dzieciom i młodzieży gimnazjalnej , rodzicom i nauczycielom w kwestii przedstawień teatralnych, jakie chcieli by oglądać. Zauważamy wyraźny brak tego typu spotkań między twórcami a odbiorcami teatru, szczególnie dla młodych widzów. Chcemy w ten sposób wykształcić nawyki stałego kontaktu młodych ludzi z teatrem. Z debaty powstanie raport, który rozpowszechnimy wśród poznańskich twórców teatralnych.

Po debacie zapraszamy na warsztaty:
-> dla uczniów szkoły podstawowej i rodziców „Krótka forma dramatyczna” (12.00-13.30),
-> dla uczniów szkoły gimnazjalnej i rodziców „Po co do teatru?” (14.00-15.30).
UWAGA! Liczba miejsc jest ograniczona dlatego prosimy dokonać rezerwacji pisząc na mail stowarzyszenia.
-> dla nauczycieli „Drama w szkole”, który odbędzie się 13 listopada 2014 r. w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.
Na te warsztaty również obowiązuje rejestracja: alina.janiszewska@odn.poznan.pl

Dla uczniów biorących udział w warsztatach mamy przygotowane zaproszenia na przedstawienie pt. Czy umiesz gwizdać Johanno?, które odbędzie się 15 listopada 2014 r. na Scenie Wspólnej Centrum Sztuki Dziecka, a po spektaklu zapraszamy na warsztaty teatralne.

Projekt realizowany przy wparciu Centrum Praktyk Edukacyjnych. Dzięki nagrodzie przyznanej przez CK Zamek w ramach konkursu „Współdziałanie w kulturze”.
CPE
Projekt finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i dziedzictwa Narodowego.
mkidn_01_cmyk