Zapraszamy do „otwarcia teatru w poniedziałek”

Chcemy otworzyć teatr dla uczniów szkół podstawowych, a szczególnie gimnazjalnych, właśnie w poniedziałek 10 listopada 2014 r. Projekt ma za zadania spotkanie dwóch światów: uczniów oraz teatru w przestrzeni Fundacji Malta.

Najważniejszym wydarzeniem projektu jest debata (10.00 – 11.30), której celem jest przede wszystkim oddanie głosu dzieciom i młodzieży gimnazjalnej , rodzicom i nauczycielom w kwestii przedstawień teatralnych, jakie chcieli by oglądać. Zauważamy wyraźny brak tego typu spotkań między twórcami a odbiorcami teatru, szczególnie dla młodych widzów. Chcemy w ten sposób wykształcić nawyki stałego kontaktu młodych ludzi z teatrem. Z debaty powstanie raport, który rozpowszechnimy wśród poznańskich twórców teatralnych.

Po debacie zapraszamy na warsztaty:
-> dla uczniów szkoły podstawowej i rodziców „Krótka forma dramatyczna” (12.00-13.30),
-> dla uczniów szkoły gimnazjalnej i rodziców „Po co do teatru?” (14.00-15.30).
UWAGA! Liczba miejsc jest ograniczona dlatego prosimy dokonać rezerwacji pisząc na mail stowarzyszenia.
-> dla nauczycieli „Drama w szkole”, który odbędzie się 13 listopada 2014 r. w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.
Na te warsztaty również obowiązuje rejestracja: alina.janiszewska@odn.poznan.pl

Dla uczniów biorących udział w warsztatach mamy przygotowane zaproszenia na przedstawienie pt. Czy umiesz gwizdać Johanno?, które odbędzie się 15 listopada 2014 r. na Scenie Wspólnej Centrum Sztuki Dziecka, a po spektaklu zapraszamy na warsztaty teatralne.

Projekt realizowany przy wparciu Centrum Praktyk Edukacyjnych. Dzięki nagrodzie przyznanej przez CK Zamek w ramach konkursu „Współdziałanie w kulturze”.
CPE
Projekt finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i dziedzictwa Narodowego.
mkidn_01_cmyk

Zaproszenie na konferencję „Język debaty publicznej”

Serdecznie zapraszamy na konferencję nauczycieli szkół gimnazjalnych, którzy zainteresowani są retoryką oraz debatami publicznymi, 7 listopada 2014 r. do Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu. Konferencja odbywa się w ramach projektu „Towarzystwo do rozmów (debating society)”, którego celem jest nabycie umiejętności wysławiania się na forum, w przestrzeni publicznej. Chcemy też zwrócić uwagę na język w przestrzeni publicznej oraz rozwijać moralność uczniów i nauczycieli. Zapisy tutaj.

Harmonogram konferencji:

16.00 – 16.05 – Powitanie uczestników przez organizatorów – dr Joanna Maria Chrzanowska, Alina Płaziak-Janiszewska.
16.05 – 16.50 – ABC sztuki polemiki – dr Wojciech Laskowski, komunikolog i językoznawca; studia doktoranckie poświęcił ripostom w dialogach; właściciel firmy doradczo-szkoleniowej EKSPLORATOR, a także popularyzator synergologii.
16.50 – 17.35 – O metodzie konstruowania kazusów na lekcje w szkole – Marta Huk, prawniczka, doktorantka w Instytucie Filozofii UAM.
17.35 – 17.55 – Przerwa.
17.55 – 18.40 – Debata oksfordzka jako narzędzie dydaktyczne pomocne w pracy z gimnazjalistami – Łukasz Piskorz, konsultant Regionalnego Ośrodka Debaty Międzynarodowej, prowadzi warsztaty z retoryki, erystyki, wystąpień publicznych, debat oksfordzkich; współorganizator Mistrzostw Polski Debat Oksfordzkich, Turnieju Debatanckiego Zrozumieć Historię, Kościańskiej Ligi Debat oraz Poznańskiej Ligi Debat; opiekun Klubu Debat Oksfordzkich w Pobiedziskach.
18.40 – 19.25 – Symulacja debaty oksfordzkiej – prowadzi Marcin Michalski, archeolog, aktywny uczestnik życia publicznego, Marszałek Sejmu Dzieci i Młodzieży, w latach 2009 – 2012 Przewodniczący Sejmiku Doktorantów UAM w Poznaniu.
19.25 – 19.30 Podsumowanie konferencji.

Konferencja realizowana w ramach projektu FIO Wielkopolska Wiara, prowadzonego przez Centrum PISOP.
fio_ww_logotyp_kolor (1)

logo_pisop_300dpi_cmyk

Relacja z zawodów XDU#9

W sobotę 4 października 2014, w Lasku Marcelińskim, odbyły się po raz siódmy zawody duathlonowe XDU#9. Wystartowało 38 zawodników i zawodniczek, do pokonania mieli trasę: 4 km biegu, 18 km jazdy rowerem i 2 km biegu. Najlepszym zawodnikiem na tym dystansie okazał się Mateusz Lewandowski z czasem 1:09:39, pierwszą zawodniczką na mecie była Anna Kozłowska z czasem 1:29:30.
Kolejne zawody XDU odbędą się wiosną 2015 również w Lasku Marcelińskim, na które serdecznie zapraszamy wraz ze współorganizatorem Stowarzyszeniem XDU.

Ruszyły zapisy na zawody XDU#9

W tym roku wraz ze Stowarzyszeniem Sportowym XDU organizujemy zawody sportowe XDU#9. Zawody te organizowane są już po raz 9, po więcej informacji zapraszamy na stronę zawodów xdu.pl.

Dnia 4 października (sobota) 2014 zapraszamy do poznańskiego lasku Marcelińskiego. Startujemy o godzinie 12. Aby wziąć udział w zawodach należy dokonać rejestracji: http://www.sts-timing.pl/xdu/index.php. Prosimy nie zwlekać z zapisami gdyż liczba miejsc jest ograniczona.

LOGO_by_ Iwona

Dlaczego warto przyjść?

Oprócz zawodów sportowych, XDU#9 będzie doskonałą okazją do wspólnego spędzania czasu przez całe rodziny. Dla pociech zawodników startujących w naszej imprezie przygotujemy sportowe przedszkole w którym o miłe spędzenie czasu zadbają przedstawiciele Akademii Myśli i Biblioteki Raczyńskich. Dzięki tej współpracy, możemy jeszcze bardziej wspierać lokalną społeczność – dochód z imprezy zostanie przekazany na zakup książek dla dzieci, które przekażemy do lokalnej filii (Grunwald) Biblioteki Raczyńskich. Na XDU#9 nikt nie będzie się nudził!

Czym są zawody XDU?

XDU to nazwa rozpoznawalna wśród sportowców w całym kraju, a zwłaszcza w Wielkopolsce. Oznacza ona Cross (X) Duathlon (DU). Crossduathlon należy do rodziny multisportów czyli dyscyplin polegających na połączeniu kilku sportów w jeden wyścig, w którym liczy się całościowy czas zawodnika. Najpopularniejszym przedstawicielem tej rodziny jest triathlon (pływanie+kolarstwo+bieganie). Duathlon (bieganie+kolarstwo+bieganie) jest doskonałym środkiem przygotowania do rywalizacji w ramach triathlonu, w związku z czym XDU cieszy się wysoką i wciąż rosnącą popularnością. Crossduathlon jest pierwszym krokiem dla każdego kto chce spróbować swoich sił w triathlonie. Pierwsza odsłona XDU odbyła się w maju 2010 roku w poznańskim Lasku Marcelińskim. Nowa impreza dzięki widowiskowej trasie i dobrej organizacji, została bardzo ciepło przyjęta. W sezonie 2014 już po raz siódmy wracamy do Lasku Marcelińskiego – miejsca które na stałe wpisało się w historię crossduathlonu w Polsce.

Nauczanie religii i etyki w szkołach – briefing prasowy

W obliczu narastających wątpliwości i nieporozumień wokół wyboru religii lub/ i etyki jako przedmiotu obowiązkowego widzimy potrzebę zabrania głosu w tej sprawie. Stowarzyszenie „Akademia Myśli” zajmuje się promocją wiedzy akademickiej. Trzonem naszego zespołu są przede wszystkim filozofowie i etycy z doświadczeniem zarówno akademickim, jak i w pracy z dziećmi i młodzieżą. Edukacja i życie szkolne to podstawowe elementy socjalizacji. Jeśli chcemy by nasze dzieci prawidłowo się rozwijały musimy dać im pewną dozę komfortu. Dziś, niestety, atmosfera konfliktów ideologicznych nie sprzyja rozwojowi.

Chcemy przypomnieć wszystkim dyrekcjom, że to na nich spoczywa obowiązek zapytania rodziców o to na jakie zajęcia chcą, bądź nie, posłać swoje dzieci. Podobny obowiązek leży na dyrekcji w stosunku do pełnoletnich uczniów, którzy sami mogą takiego wyboru dokonać. Obecnie możliwe są 4 warianty, które rodzic lub pełnoletni uczeń mogą wybrać:
1. Wybór religii i rezygnacja z nauki etyki.
2. Wybór etyki i rezygnacja z nauki religii.
3. Wybór etyki i religii jako dwóch przedmiotów obowiązkowych.
4. Rezygnacja z nauki obu przedmiotów.

Bardzo ważna jest tutaj transparentność, brak wartościowania i prób tworzenia antagonizmów. Lekcje religii i etyki mogą być prowadzone jednocześnie. Przedmioty te nie wykluczają się wzajemnie. Zatem spór na linii etyka czy religia jest niczym nieuzasadniony.

Postulaty w hasłach:

• Dbałość dyrektorów szkół o poinformowanie rodziców i uczniów na temat możliwości wyboru przedmiotów lub rezygnacji z nich.
• Zobligowanie dyrektorów, grona pedagogicznego i rad rodziców do łagodzenia sporów i tworzenie przyjaznej atmosfery w szkole, szczególnie wokół wspomnianych przedmiotów.
• Dbałość o poziom nauczania etyki w szkołach – tylko dobrze wykształcona kadra przeprowadzi profesjonalne zajęcia.

Akty prawne:

Uczeń ma możliwość wyboru. Na wybór obu przedmiotów zwrócił uwagę Trybunał Konstytucyjny w orzeczeniu z dnia 20 kwietnia 1993 r. U 12/92 oraz w wyroku z dnia 2 grudnia 2009 r. sygn. akt U 10/07.

Cele, treści nauczania, zalecane warunki i sposób realizacji zajęć z etyki na wszystkich etapach edukacyjnych zostały określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r., poz. 977).

Wymagania, jakie powinien spełniać program nauczania etyki, wynikają z przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. z 2012, poz. 752).

Zgodnie z art. 22a ust.2 i 2b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły program nauczania etyki. Dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszcza do użytku w szkole zaproponowany przez nauczyciela program i wpisuje go do szkolnego zestawu programów nauczania.

Więcej informacji na stronie:

http://www.men.gov.pl/index.php/1181-informacja-w-sprawie-zasad-organizowania-nauki-religii-i-etyki-w-roku-szkolnym-2014-2015